Роз'яснення Закону «Про рекламу» — азартних ігор в Інтернеті
Що говорить закон про рекламу азартних ігор?
Правове регулювання реклами в Україні в цілому здійснюється Законом №270/96-ВР «Про рекламу» від 03.07.96 в останній редакції. У цей Закон було внесено зміни, коли парламент прийняв закон про легалізацію азартних ігор — в Закон «Про рекламу» була додана окрема стаття під номером 22-1, спеціально присвячена рекламі азартних ігор.
При цьому в статті 22-1 законодавець взагалі не торкнувся питання реклами азартних ігор (будь-яких, включаючи гру в покер) в інтернеті. Хоча, наприклад, стаття 22 того ж Закону «Про рекламу» безпосередньо забороняє рекламу алкогольних напоїв та тютюнових виробів в інтернеті (з низкою винятків). Тут звернемо увагу, що реклама азартних ігор (включаючи гру в покер), заборонена до показу з 6 до 23 годин на усіх видах телебачення, включаючи онлайн-телебачення.
Тому, станом на сьогодні в Україні реклама азартних ігор (будь-яких, включаючи гру в покер) в інтернеті сама по собі не заборонена (крім онлайн-телебачення). Значить, вона дозволена. Але до такої реклами є ряд умов.
Умови для реклами азартних ігор
Закон «Про рекламу» в частині 6 статті 22-1 містить обмеження.
Так, «замовником виготовлення, розміщення, розповсюдження реклами азартних ігор може бути виключно суб’єкт господарювання, який має ліцензію на здійснення відповідного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор».
Наступна частина 7 тієї ж статті встановлює, що «забороняється будь-яка діяльність з рекламування азартних ігор суб’єктів господарювання, які організовують азартні ігри, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими здійснюється діяльність з організації та проведення азартних ігор без наявності у рекламодавця ліцензії на здійснення зазначеного виду діяльності у сфері організації і проведення азартних ігор».
Тобто, законодавець вимагає, щоб замовник («рекламодавець») реклами азартних ігор (включаючи покер) володів ліцензією на здійснення діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор. При цьому в Законі про рекламу однозначно не зазначено, що така ліцензія повинна бути отримана в Україні. І це мінус.
З одного боку, за «духом закону» було б нерозумно вимагати від іноземних покер-румів і казино (які вже мають ліцензію в місці своєї реєстрації) отримання вельми дорогої ліцензії в Україні тільки заради того, щоб мати право замовляти рекламу в Україні.
З іншого боку, хоча в Законі про рекламу поняття «ліцензія» не визначено, Закон про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор визначає поняття «ліцензія» як саме українську ліцензію.
Звідси виникає потенційний ризик: Комісія з регулювання азартних ігор і лотерей та інші контролюючі органи можуть зайняти протекціоністську позицію, застосувати «аналогію закону» і вимагати від кожного іноземного покер-руму реєстрації в Україні та отримання української ліцензії.
Взагалі-то, така вимога б суперечила поточним положенням закону. Але ризик безумовно присутній: наміри держави у цій сфері досі невідомі.
Тому ми б рекомендували потенційним інвесторам звертатися безпосередньо (особисто або за допомогою українського юриста) до Комісії з регулювання азартних ігор і лотерей за роз’ясненням позиції Комісії. На даний момент ніяких роз’яснень немає.
До змісту реклами азартних ігор (включаючи онлайн-рекламу) є ряд вимог:
- У рекламі забороняється використовувати осіб, які не досягли віку в 21 рік, включаючи використання їх як фотомоделей.
- Реклама азартних ігор не повинна формувати уявлення, що виграти в азартну гру легко, а також що участь в азартних іграх може бути джерелом доходів або альтернативою роботі.
- Реклама азартних ігор, а також знаків для товарів і послуг( тобто торгових марок), інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими здійснюється діяльність з організації та проведення азартних ігор, інших позначень, під якими проводилися азартні ігри, повинна супроводжуватися текстами попередження такого змісту: «Участь в азартних іграх може викликати ігрову залежність. Дотримуйтеся правил (принципів) відповідальної гри». Кожному попередженню має бути відведено не менше 15% площі (обсягу) усієї реклами. Колір тексту попередження повинен бути чорним, а колір фону попередження — білим.
Покарання за порушення?
Так, за порушення законодавства про рекламу азартних ігор є відповідальність: до рекламодавців, виробників реклами і до тих, хто розміщує рекламу (наприклад, до ЗМІ або рекламних агентств) може бути застосована санкція в розмірі 300 мінімальних заробітних плат (на сьогоднішній день: 300 х 6000 грн. = 1,800,000 грн.)
Що в підсумку?
В цілому, на сьогоднішній день онлайн-реклама гри в покер і азартних ігор казино в Україні дозволена (крім реклами на онлайн-телебаченні, яка прямо заборонена до показу з 6 до 23 годин). Вона дозволена в тому сенсі, що прямо не заборонена: законодавець безпосередньо заборонив лише різні види офлайн-реклами.
Тому технічно онлайн-рекламу азартних ігор в Україні можна розміщувати на будь-яких майданчиках — якщо ці майданчики за своїми правилами дозволяють розміщувати таку рекламу. Закон жодним чином не виділяє одні майданчики серед інших.
При цьому варто пам’ятати, що в Україні заблокований доступ до ряду російських ресурсів, включаючи Яндекс, і, з урахуванням політичної ситуації, є ризик, що уряд України буде вживати адміністративних заходів проти інших російських ресурсів.
На сьогоднішній день в Україні немає чіткого механізму блокування сайтів або контенту, тобто, в Україні немає аналога російського «Роскомнадзор». Це означає, що в разі, якщо законодавець або правозастосовець оголосить якийсь контент небажаним або незаконним, заблокувати доступ до покер-румів, сайтів про гру в покер, або тим більше вимагати від майданчика видалити паблік/канал буде досить складно. В Україні є тільки окремі механізми з блокування сайтів, які створюють загрозу національній безпеці України, або суворо порушують кримінальний закон (наприклад, сайти з дитячою порнографією).