Роз'яснення Закону «Про рекламу» — азартних ігор в Інтернеті

29.03.2021
Казино онлайн на гривні українські - грати зараз

Влітку 2020 року в Україні був прийнятий Закон Про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор, який широко висвітлювався в медіа в якості довгоочікуваної реформи та лібералізації. Уряд активно рекламує Україну як потенційно цікавий ринок для інвесторів, проводить Gambling Week. Розберемося, наскільки це відповідає правовій дійсності.

Що говорить закон про рекламу азартних ігор?

Правове регулювання реклами в Україні в цілому здійснюється Законом №270/96-ВР «Про рекламу» від 03.07.96 в останній редакції. У цей Закон було внесено зміни, коли парламент прийняв закон про легалізацію азартних ігор — в Закон «Про рекламу» була додана окрема стаття під номером 22-1, спеціально присвячена рекламі азартних ігор.

При цьому в статті 22-1 законодавець взагалі не торкнувся питання реклами азартних ігор (будь-яких, включаючи гру в покер) в інтернеті. Хоча, наприклад, стаття 22 того ж Закону «Про рекламу» безпосередньо забороняє рекламу алкогольних напоїв та тютюнових виробів в інтернеті (з низкою винятків). Тут звернемо увагу, що реклама азартних ігор (включаючи гру в покер), заборонена до показу з 6 до 23 годин на усіх видах телебачення, включаючи онлайн-телебачення.

Тому, станом на сьогодні в Україні реклама азартних ігор (будь-яких, включаючи гру в покер) в інтернеті сама по собі не заборонена (крім онлайн-телебачення). Значить, вона дозволена. Але до такої реклами є ряд умов.

Умови для реклами азартних ігор

Закон «Про рекламу» в частині 6 статті 22-1 містить обмеження.

Так, «замовником виготовлення, розміщення, розповсюдження реклами азартних ігор може бути виключно суб’єкт господарювання, який має ліцензію на здійснення відповідного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор».

Наступна частина 7 тієї ж статті встановлює, що «забороняється будь-яка діяльність з рекламування азартних ігор суб’єктів господарювання, які організовують азартні ігри, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими здійснюється діяльність з організації та проведення азартних ігор без наявності у рекламодавця ліцензії на здійснення зазначеного виду діяльності у сфері організації і проведення азартних ігор».

Тобто, законодавець вимагає, щоб замовник («рекламодавець») реклами азартних ігор (включаючи покер) володів ліцензією на здійснення діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор. При цьому в Законі про рекламу однозначно не зазначено, що така ліцензія повинна бути отримана в Україні. І це мінус.

З одного боку, за «духом закону» було б нерозумно вимагати від іноземних покер-румів і казино (які вже мають ліцензію в місці своєї реєстрації) отримання вельми дорогої ліцензії в Україні тільки заради того, щоб мати право замовляти рекламу в Україні.

З іншого боку, хоча в Законі про рекламу поняття «ліцензія» не визначено, Закон про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор визначає поняття «ліцензія» як саме українську ліцензію.

Звідси виникає потенційний ризик: Комісія з регулювання азартних ігор і лотерей та інші контролюючі органи можуть зайняти протекціоністську позицію, застосувати «аналогію закону» і вимагати від кожного іноземного покер-руму реєстрації в Україні та отримання української ліцензії.

Взагалі-то, така вимога б суперечила поточним положенням закону. Але ризик безумовно присутній: наміри держави у цій сфері досі невідомі.

Тому ми б рекомендували потенційним інвесторам звертатися безпосередньо (особисто або за допомогою українського юриста) до Комісії з регулювання азартних ігор і лотерей за роз’ясненням позиції Комісії. На даний момент ніяких роз’яснень немає.

До змісту реклами азартних ігор (включаючи онлайн-рекламу) є ряд вимог:

  1. У рекламі забороняється використовувати осіб, які не досягли віку в 21 рік, включаючи використання їх як фотомоделей.
  2. Реклама азартних ігор не повинна формувати уявлення, що виграти в азартну гру легко, а також що участь в азартних іграх може бути джерелом доходів або альтернативою роботі.
  3. Реклама азартних ігор, а також знаків для товарів і послуг( тобто торгових марок), інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими здійснюється діяльність з організації та проведення азартних ігор, інших позначень, під якими проводилися азартні ігри, повинна супроводжуватися текстами попередження такого змісту: «Участь в азартних іграх може викликати ігрову залежність. Дотримуйтеся правил (принципів) відповідальної гри». Кожному попередженню має бути відведено не менше 15% площі (обсягу) усієї реклами. Колір тексту попередження повинен бути чорним, а колір фону попередження — білим.

Покарання за порушення?

Так, за порушення законодавства про рекламу азартних ігор є відповідальність: до рекламодавців, виробників реклами і до тих, хто розміщує рекламу (наприклад, до ЗМІ або рекламних агентств) може бути застосована санкція в розмірі 300 мінімальних заробітних плат (на сьогоднішній день: 300 х 6000 грн. = 1,800,000 грн.)

Що в підсумку?

В цілому, на сьогоднішній день онлайн-реклама гри в покер і азартних ігор казино в Україні дозволена (крім реклами на онлайн-телебаченні, яка прямо заборонена до показу з 6 до 23 годин). Вона дозволена в тому сенсі, що прямо не заборонена: законодавець безпосередньо заборонив лише різні види офлайн-реклами.

Тому технічно онлайн-рекламу азартних ігор в Україні можна розміщувати на будь-яких майданчиках — якщо ці майданчики за своїми правилами дозволяють розміщувати таку рекламу. Закон жодним чином не виділяє одні майданчики серед інших.

При цьому варто пам’ятати, що в Україні заблокований доступ до ряду російських ресурсів, включаючи Яндекс, і, з урахуванням політичної ситуації, є ризик, що уряд України буде вживати адміністративних заходів проти інших російських ресурсів.

На сьогоднішній день в Україні немає чіткого механізму блокування сайтів або контенту, тобто, в Україні немає аналога російського «Роскомнадзор». Це означає, що в разі, якщо законодавець або правозастосовець оголосить якийсь контент небажаним або незаконним, заблокувати доступ до покер-румів, сайтів про гру в покер, або тим більше вимагати від майданчика видалити паблік/канал буде досить складно. В Україні є тільки окремі механізми з блокування сайтів, які створюють загрозу національній безпеці України, або суворо порушують кримінальний закон (наприклад, сайти з дитячою порнографією).

 

До цього матеріалу коментарі отстутствуют
Ви можете бути першим, хто залишить тут коментар
Тільки зареєстровані користувачі можуть залишати коментарі